یک روز تا المپیک | جزئیات افتتاحیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس | ایران با ۴۰ ورزشکار در پاریس-راهبرد معاصر

یک روز تا المپیک | جزئیات افتتاحیه بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس | ایران با ۴۰ ورزشکار در پاریس

بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس، سی‌وسومین المپیک است که به میزبانی پاریس از پنجم تا بیست‌ویکم مرداد برگزار خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۴ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 25
کد خبر: ۲۵۱۵۳۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ المپیک ۲۰۲۴ فرارسید. ۳ سال بعد از پایان المپیک دوره قبل که به دلیل شیوع کرونا با یک سال تاخیر در توکیو برگزار شد، حالا جهان منتظر دیدن نمایش برترین ورزشکاران است.
بزرگترین رویداد ورزشی جهان از جمعه شب (۵ مرداد) با روشن شدن مشعل به صورت رسمی شروع می‌شود و ۱۹ روز ادامه خواهد داشت؛ ۱۹ روز پرالتهاب که در آن برترین ورزشکاران رشته‌های مختلف برای کسب افتخار و بالا بردن پرچم کشورشان رقابت دارند.
منتظر داستان‌های دراماتیک، رقابت‌های هیجان‌انگیز و حتی شکستن رکورد‌های جهانی باشید.
افتتاحیه متفاوت
بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ دقیقاً ۱۰۰ سال بعد از میزبانی پاریس در المپیک سال ۱۹۲۴ برگزار می‌شود. برای نخستین بار مراسم افتتاحیه این دوره از رقابت‌ها خارج از ورزشگاه برگزار می‌شود. بیش از ۳۲۰ هزار تماشاگر می‌توانند از مراسم افتتاحیه دیدن کنند. ورزشکاران در امتداد رودخانه سن درون ۱۸۰ قایق قرار خواهند گرفت و ۲۴۰ اتوبوس نیز ورزشکاران را از دهکده المپیک به منطقه پل آسترلیتز خواهد رساند.
در این مراسم ۴۵ هزار نیروی انتظامی بر نظم مراسم افتتاحیه نظارت خواهند داشت.
برابری جنسیتی
برای اولین بار در تاریخ المپیک، زنان ورزشکار به تعداد ورزشکاران مرد در بازی‌ها شرکت خواهند داشت. این تخصیص ۵۰-۵۰ به این معنی است که بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در تابستان امسال اولین المپیکی خواهد بود که به برابری جنسیتی کامل در زمین بازی دست می‌یابد.
ورزش بریکینگ دنس اولین بار در المپیک حضور خواهد داشت و ورزشکاران این رشته ورزشی در بخش زنان و مردان در المپیک رقابت خواهند کرد.
دهکده المپیک
دهکده المپیک برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در حومه شهر سن دنی واقع آماده شده است و این دهکده شامل ۸۲ آپارتمان، ۳۰۰۰ واحد مسکونی و ۷۲۰۰ اتاق است. این دهکده در زمینی به مساحت ۵۲ هکتار بنا شده است.
در مجموع ۵۵۰ غذای مختلف در رستوران‌هایی که ۲۴ساعته باز هستند ارائه می‌شود. غذا‌هایی از فرهنگ‌ها و کشور‌های مختلف در این رستوران‌ها به صورت مختلف وجود دارد و ورزشکاران هیچ نگرانی بابت سازگاری با غذا‌ها نخواهند داشت. صبحانه، ناهار، شام، میان وعده‌های شبانه، قبل از مسابقه، پیش تمرین، پس از مسابقه آماده خواهد شد و هزار نفر به صورت شبانه‌روزی در دهکده کار خواهند کرد. هم‌چنین متخصصان تغذیه نیز در دهکده حضور خواهند داشت و به ورزشکاران کمک و راهنمایی خواهند کرد.
سریع‌ترین
کسی هست بتواند جلوی طلای نوآ لایلز را در ۱۰۰ متر بگیرد؟
این آمریکایی که سه سال پیش برنده برنز المپیک شد، در مسابقات جهانی سال گذشته طلای ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۴ در ۱۰۰ متر را کسب کرد و اکنون بخت نخست قهرمانی و کسب عنوان سریع‌ترین است.
مارسل یاکوبس قهرمان ایتالیایی و برنده طلای دوی ۱۰۰ متر جهان در دوره قبل المپیک که در سال ۲۰۲۲ دچار آسیب دیدگی شده بود از دیگر چهره‌های این دوره است و رقابت سختی با لایلز خواهد داشت.
بالاترین
در دوران آرماند دوپلانتیس، طلا در پرش با نیزه برای او امری قطعی و طبیعی است. تمرکز این ورزشکار سوئدی روی رکورد جهانی است. این دوومیدانی‌کار ۲۴ ساله که قبلاً همه افتخارات ممکن را در مسابقات المپیک، جهان و اروپا کسب کرده است، در ماه آوریل برای هشتمین بار رکورد جهان را بهبود بخشید.
قوی‌ترین
لاشا تالاخادزه، قهرمان المپیک و جهان از گرجستان، پیش از شروع بازی‌های المپیک پاریس ابراز امیدواری کرد سومین طلای المپیکش را نیز به دست بیاورد. رکورد‌های تالاخادزه در یک‌ضرب (۲۲۵ کیلوگرم) و در دوضرب (۲۶۷ کیلوگرم) و مجموع (۴۹۲ کیلوگرم) است.
تالاخادزه دو بار رکورد قوی‌ترین را در بازی‌های المپیک به دست آورده و می‌تواند برای سومین بار به این مهم برسد.
ایران با ۴۰ ورزشکار در پاریس
کاروان ایران با ۴۰ ورزشکار در ۱۳ رشته در سی و سومین دوره بازی‌های المپیک حاضر می‌شود.
از میان ۴۰ ورزشکار ایران، ۲۹ نفر مرد و ۱۱ نفر زن هستند. هم‌چنین در این دوره رکورد حضور زنان ایرانی در المپیک شکسته شد.
کاروان ایران در ۱۳ رشته صاحب سهمیه شده است و بیش‌ترین تعداد سهمیه متعلق به کشتی با ۱۱ نفر است و رشته‌های ژیمناستیک، دوچرخه‌سواری، تیروکمان، شنا و سنگنوردی هر کدام با یک ورزشکار کم‌ترین تعداد سهمیه را دارند. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده